KMK Massage & Kroppsvårdsklinik

Vinterpigg?

Vitaminer

Tidningen Tara ringer upp näringsforskaren och medicine Doktorn Magnus Nylander och frågar om vad 40+ kvinnor bör äta för att klara vintern. Magnus Nylander har bland annat hjälpt Therese Alshammar och Norska Skidlandslaget med deras kostupplägg. 

Magnus säger att vår biokemi pågår året runt så det är viktigt att vi får i oss näringsämnen under hela året. Men det kan vara bra att tanka i lite extra under vintern då vi kanske äter lite tyngre mat mat och mindre med frukt och grönt.

Men om man äter rätt och varierat med massor av grönsaker så borde man väl klara sig frågar tidningen.

Svaret blir – tveklöst nej! Tillförlitliga rapporter kring detta och hans egna analyser visar att det inte räcker med en varierad hälsosam kosthållning, då den mesta av maten vi äter är så raffinerad att den har för lite av olika näringsämnen och vitaminer. Men självklart ska vi äta så fullvärdigt och varierat som möjligt. Grunden till människans näringstillförsel ska vara en allsidig sammansatt kost. Hur man ska undvika mineral och vitaminbrister säger Magnus att bäst kan vara att ta en moderna multivitamin- och mineraltablett som innehåller balanserade mängder av D-vitamin, C-vitamin, olika B-vitaminer, selen, magnesium, kalcium, mangan, och koppar. Det är en fördel om det det ingår fytokemikalier – växtbaserade ämnen med skyddande effekter.

En del kvinnor kan behöva separata tillskott av magnesium och kalcium. Om man inte äter fet fisk regelbundet så tycker han att man ska ta en dagligt tillskott av fettsyror – omega-3. Fettsyror behövs för att göra cellmembranen spänstiga och för att kroppen ska kunna producera antiinflammatoriska ämnen.

Annat som Magnus lyfter fram är vitlök. Alla borde äta några vitlöksklyftor om dagen säger han. Vitlöken har unika skyddande egenskaper mot hjärt-kärlsjukdom eftersom vitlöken bromsar plackbildning i kärlen, det som vid tidigare kallade åderförkalkning.

När det gäller träning så är det inte så stor skillnad mellan tränande och icke tränande. De som tränar äter också mer och får i sig fler näringsämnen. Därför så räcker det oftast med att komplettera med det som föreslagits ovan.

Riskerna med multivitaminerna då frågar reportern? Ibland dyker det upp studier som säger att kosttillskott kan vara skadliga för vår hälsa.

Magnus svarar att dessa studier kan man inte dra några slutsatser av. Det finns inget som visar att det finns några som helst risker med att äta multivitamin tabletter. Tvärtom så finns det bara fördelar så länge som man håller sig till balanserade doser.

Senaste inläggen